Sunday, November 8, 2009

monolog 2: Ketua tidak maksum??

Saya cuma ingin melahirkan kehairanan saya kenapa dalam sesetengah jabatan, apabila seseorang itu menjadi ketua, maka otomatik beliau ini mendapat taraf maksum.Yang merasakan semua perbuatan mereka benar dan tidak berdosa mungkin. Sekiranya ditegur atau diberi pandangan yang tidak sehaluan dengannya, nescaya si penegur akan digelar sebagai tidak wala’ dan tidak taat kepada seseorang ketua itu.Atau lebih teruk lagi, engkar , pemberontak, penentang, dan lain lain lagi gelaran negetif? Kenapa yek?

Ada sesetengah kejadian, ketua membuat andaian sendiri walaupun tidak pernah bercakap dengan orang bawahan yang terlibat. MUNGKINKAH ANDAIAN DIBUAT BERDASARKAN PEMERHATIAN ORANG LAIN ?? - kaki masuk jarum,... yang pasti jarum yang digunakan mestilah cukup besar untuk mencucuk sampai ke dalam hati dan fikiran ketua yang bukan sembarangan orang...andaikan sahaja

Jadi, pepatah mengatakan " the boss is always right" ( bebas drp kesalahan?) kira betullah gamaknya...

Lebih malang lagi, jika anda tiada apa apa - yakni" you're nobody and you have nobody"
(walaupun anda ada body..he..he..he..). Jadi kita yang di bawah ni mestilah butakan mata. pekakkan telinga, bisukan mulut atau lumpuhkan tangan atau kaki drp melihat atau menegur kemungkaran di sekeliling kita - jika ada.

Tetapi ramai juga ketua yang adil dan berhemah dan mempunyai hati budi. BIcara tadi untuk segelintir ketua sahaja..

LU PIKIRLAH SENDIRI

ana: ana takut nak wat pura pura buta dan pekak, takut jadi betui betui, sekarang ni Allah bayar cash, tak tunggu mati atau tak tunggu sampai di akhirat.

No comments:

Post a Comment